Protestantse Kerk in Nederland
Protestantse Gemeente Oostzaan - websites: grotekerkoostzaan.nl of pknoostzaan.nl
 
 
Bij de kerkdiensten...

Bij de kerkdiensten...

Op deze pagina staan de inleidingen van de kerkdiensten
die ik in de grote kerk te Oostzaan voor zal gaan.

Ik hoop u weer spoedig bij onze PKN Gemeente Oostzaan
te verwelkomen.

Ds. Carola Dahmen.
 
01 december 2019 - Kinderdienst “Uitzien en hopen”

01 december 2019 - Kinderdienst “Uitzien en hopen”

Op deze 1e Adventszondag, vieren we in de Grote Kerk een dienst met en voor kinderen. En natuurlijk zijn ook de grote kinderen, de volwassenen, van harte welkom!

In de viering zien we uit naar kerstmis en is ons thema “Hopen”. Op wat hopen eigenlijk de mensen en dieren van de kerststal? Wat hoopt de herder? En Jozef? Hoopt de ezel ook ergens op? En welke hoop koestert de engel?

We hopen met elkaar, vieren, spelen, bidden en zingen. Het opstaporkest van Crescendo en het kinderkoor zorgen voor mooie muziek.

Iedereen is van harte welkom!

 
24 november 2019 - De laatste zondag van het kerkelijk jaar

24 november 2019 - De laatste zondag van het kerkelijk jaar

Deze zondag  is het de laatste zondag van het kerkelijk jaar, de zondag voor de 1e Advent, ook wel Eeuwigheidszondag genoemd. Zoals elk jaar staan we dan stil bij de mensen die afgelopen jaar en langer geleden zijn overleden. We steken kaarsen voor hen aan, noemen hun namen hardop en in onze harten. We lezen met elkaar als Schriftlezing Psalm 46. Eigenlijk is het raar om een psalm te lezen, want het was en is een lied. Zingen, muziek - dat is voor velen van ons ook troostend, juist in momenten van afscheid nemen, wanneer de dood het leven neemt. We willen ons dan ook troost te binnen zingen, de cantorij gaat ons voor in het zingen. Maar ook troostende woorden en gebaren met elkaar delen. Iedereen is van harte welkom. In het bijzonder wanneer u iemand wilt gedenken en voor hem of haar een kaars wilt ontsteken. 
 

 
03 november 2019 - "06/11 De dankdag voor het gewas"

03 november 2019 - "06/11 De dankdag voor het gewas"

Op zondag 3 november kijken we met een schuin oog naar komende woensdag, 6 november, de dankdag voor het gewas. Dat is qua imago een uit de tijd geraakte gedenk-dag, maar zeker in deze tijd toch hoogst actueel. Denk maar aan het stikstofprobleem, de protesterende boeren, klimaatverandering, lokaal en biologisch eten, voedselbanken en armoede...
We lezen uit 1 Kronieken 29 en Lucas 17 - de lezingen voor de dankdag. In Kronieken komen we weer koning David tegen met een dankgebed. Ook in Lucas 17 gaat het - naar mijn mening - om het danken. Mijn stelling voor de komende zondag is: danken is moeilijker dan oogsten. Van harte welkom in de dienst.

 

 
20 oktober 2019 - Gebed om de verlichting met de Heilige Geest

20 oktober 2019 - Gebed om de verlichting met de Heilige Geest

Een vriendin van mij die organist is, vertelde een keer dat ze een vorige zondag een eyeopener heeft gehad. Toen heeft namelijk een predikant die in de dienst voorging waarin ze speelde het volgende gebed om de Geest uitgesproken: “Geest van God, kom naar beneden. Amen.” Je zou zeggen: die predikant heeft zich er makkelijk van af gemaakt. Maar voor mijn vriendin was het een openbaring. Ze zei: “Dat is precies waar het Gebed om de Geest om gaat. Ik heb al zoveel gebeden om de Geest gehoord (ze is al 50 jaar organist!). Sommige gebeden zijn mooi, inspirerend. Andere gebeden raken me niet, daar kan ik niet mee bidden. Maar de essentie werd me pas afgelopen zondag duidelijk. Het gebed om de Geest is gewoon dat Gods Geest naar ons komt.”

Misschien herkent u de ervaring van mijn vriendin over de verwarring waarvoor de afzonderlijke gebeden bedoeld zijn. In onze diensten worden verschillende gebeden uitgesproken en soms kun je echt mee bidden en anders misschien minder. Sommige gebeden zijn mooi of raken en andere vind je eerder afstotend. Maar waarover elk van de gebeden precies gaat, dat is vaak niet zo duidelijk meer.

Het gebed om de Geest (of gebed om de verlichting met de Heilige Geest) is voor mij persoonlijk ook een soort nieuw gebed. In de Lutherse traditie, waaruit ik voortkom, bestaat namelijk het gebed om de Geest in de dienst niet. Dat komt door een iets andere theologische opvatting over de bijbel. In de Lutherse traditie gaat men namelijk in navolging van Luther ervan uit, dat de Geest met het Woord komt. Dat het lezen van de bijbel (op een bepaalde manier) voor zichzelf spreekt, dat Gods Geest door de Bijbelse woorden werkt. In navolging van Calvijn is men iets minder optimistisch over de “vanzelfsprekendheid” van de bijbel. In deze traditie (waarin we ook in Oostzaan staan) wordt met het gebed om de Geest gebeden dat de bijbel zich voor ons opent, dat de Geest in het Woord aanwezig is.

Ik denk dat in onze huidige tijd het gebed om de Geest heel belangrijk is. Want de bijbel is voor ons helemaal niet meer vanzelfsprekend. Zeker als je niet in de kerkelijke traditie bent opgegroeid, is de taal van de kerk vaak wartaal. Maar ook als je wel heel vertrouwd bent met de bijbel en de traditie, dan nog is (of moet) de bijbel een vreemde zijn, een tegenover die niet geruststellend vertrouwd is. We willen op andere gedachten worden gebracht, worden verlicht. We willen een woord horen dat een Woord blijkt te zijn, een Woord voor ons, dat ons binnenste verlicht. Daar bidden we om met het gebed om de Geest.

Ds. Carola Dahmen
 

 
06 oktober 2019 - "De zalving van David" (Hoe het verder ging...)

06 oktober 2019 - "De zalving van David" (Hoe het verder ging...)

En het verhaal van David gaat verder met 1 Sam 21. Nu is hij op de vlucht voor koning Saul en komt bij het heiligdom om brood vragen. Jezus haalt dit verhaal later weer aan wanneer hij het heeft over het minder streng toepassen van de regels voor de Sabbat. De priester in het heiligdom heeft alleen de toonbroden, gewijd, heilig brood voor David. Heilig brood? Is er dan ook onheilig brood? En zou niet alle brood, al het voedsel, al het goede van de schepping heilig voor ons moeten zijn? Uit het nieuwe testament lezen we uit Lucas 17.

 

 
15 september 2019 - "De zalving van David" (2e verhaal)

15 september 2019 - "De zalving van David" (2e verhaal)

Dit najaar volgen wij in de kerkdiensten het verhaal van David en Saul. Spannende verhalen zijn het, soms ook gruwelijk en het Godsbeeld past niet in ons straatje.

Het tweede verhaal over onze reeks over David is de “bijbel-verhaal-topper” hoe David Goliat verslaat. Dit verhaal doet aan als een spannende jeugdroman: de kleine jongen die de reus te slim af is en de overwinning binnen haalt. Het goede wint boven het kwade. Maar is het zo simpel? Welke lagen zitten er nog meer in dit verhaal? En heeft het ook iets ermee te maken hoe wij vandaag de dag kerk willen en moeten zijn?

 
01 september 2019 - "De zalving van David"

01 september 2019 - "De zalving van David"

Dit najaar volgen wij in de kerkdiensten het verhaal van David en Saul. Spannende verhalen zijn het, soms ook gruwelijk en het Godsbeeld past niet in ons straatje.

We lezen over het begin van Davids’ koningschap en zijn concurrentie met de zittende koning Saul. Op 1 september lezen we uit 1 Sam 16, de zalving van David. De profeet Samuel krijgt van God de opdracht om een zoon van Isai te zalven als koning omdat God Saul als koning heeft verworpen. Een heuse staatsgreep, God lijkt niet eens voor een leugentje terug te schrikken wanneer hij de profeet Samuel op pad stuurt.
Waarom heeft God Saul eigenlijk verworpen?
En waarom is de uitverkoren koning, de gezalfde, juist de jongste zoon, een herder en ook nog eens iemand waarop niemand gerekend had?

 
23 juni 2019 - "Wat zeg je?"

23 juni 2019 - "Wat zeg je?"

De schriftlezing waarop het thema gebaseerd is komt uit:
Genesis 11, het verhaal over de toren van Babel.
Volgens dit bijbelverhaal spraken mensen ooit een taal en iedereen begreep elkaar. Maar doordat de mensen probeerden om een toren tot in de hele te bouwen, bracht God daar verandering in en begonnen de mensen allerlei talen te spreken en elkaar niet meer te verstaan. Soms denk je: zou het niet mooi zijn als iedereen dezelfde taal zou spreken? Als iedereen elkaar zou begrijpen? Alle neuzen dezelfde kant uit? Maar zou dat niet ook juist heel eng zijn, als er alleen maar uniformiteit was, alleen maar meer van hetzelfde?

We vieren in deze dienst veelkleurigheid en dat doen we samen met de groep “Kerkdiensten verstandelijk gehandicapten Zaanstreek - Waterland”. Van harte welkom!

 
13 januari 2019 - "Ongestraft mag liefde bloeien"

13 januari 2019 - "Ongestraft mag liefde bloeien"

In deze dienst staan we stil bij het feit dat deze week een regenboogvlag wapperde bij het gemeentehuis van Oostzaan, een symbool van gelijkwaardigheid van ieder mens en vrijheid voor alle mensen om te zijn wie ze zijn.
De protestantse kerken in de Zaanstreek hebben met elkaar afgesproken het lied: Ongestraft mag liefde bloeien met elkaar te zingen, als teken met verbondenheid met god en met elkaar.

 
25 december 2018 - Kinderkerstdienst - De vierde wijze

25 december 2018 - Kinderkerstdienst - De vierde wijze

Op kerstochtend staat het verhaal van “De vierde wijze” centraal.
Jong talent uit onze gemeente beeldt de zoektocht van de onbekende wijze Arbatan uit, hoe hij steeds maar de nieuwe koning misloopt.
Of komt hij de koning, de nieuwe ster toch voortdurend tegen? Zal zijn zoektocht uiteindelijk slagen?

Het kerstverhaal wordt afgewisseld met kerstliederen en na de dienst kunnen we elkaar bij koffie en thee goede kerstdagen toewensen.

 
24 december 2018 - Kerstnachtdienst

24 december 2018 - Kerstnachtdienst

In de kerstnachtdienst vieren wij de geboorte van Jezus.
Jezus - het is niet zomaar een toevallige naam. Jezus betekent “God bevrijdt”. Maar er zijn nog meer namen in de bijbel die naar God en de Messias verwijzen. We cirkelen in deze viering rond de vraag wat de naam van God voor ons betekent. We lezen uit het eerste of oude testament over hoe de God met de naam “Ik zal er zijn” zich aan Mozes bekend maakt, waar de naam van God woont, horen Lucas vertellen over de geboorte van Jezus en Johannes hoe God ten volle - lichamelijk - in de naam gaat wonen. We wisselen kerstliederen, lezingen en gebeden af met gedichten van Karel Eykman en genieten van de bijdrage van Crescendo. Voor de dienst, rond 22:15 uur, worden bekende kerstliederen met elkaar gezongen.

 
23 december 2018 - Laatste Adventszondag

23 december 2018 - Laatste Adventszondag

Geboren voor het licht - Verhaaldienst
Hans Bouma, verhaal en poëzie – Ton Senf, piano


Over de blindgeborene, die blinde man uit Johannes 9: 1 t/m 7, die door Jezus uit alle duisternis naar het licht wordt getild, kun je een preek houden, maar je kunt hem ook zelf aan het woord laten. Dat gebeurt in deze dienst. Met als titel Geboren voor het licht, vertelt hij, vijfenhalf jaar na zijn genezing, bij monde van Hans Bouma zijn verhaal. Een even spannend als bevrijdend verhaal waaraan Ton Senf muzikaal deelneemt.

Het verhaal van de blindgeborene, dat op deze laatste Adventszondag een verrassende dimensie krijgt, wordt ingeleid door de poëtisch-muzikale collage Mens die liefde doet. Ton Senf zorgt hierbij voor een muzikale stroom waarop Hans Bouma als papieren bootjes zijn gedichten neerlegt. Bootjes op weg naar de diepzee van een mensenziel.

 
16 december 2018 - 3e Advent

16 december 2018 - 3e Advent

De derde Advent wordt ook wel Zondag Gaudete genoemd. Gaudete betekent “Verheug u”.
De zondag is vernoemd naar de Schriftlezing, Filippenzen 4 waarin Paulus de mensen oproept om blij te zijn.
Ook in Sefanja 3 klinkt blijdschap en jubel en de cantorij verhoogt de feeststemming door het zingen van oud-Nederlandse advents- en kerstliederen.

Maar kunnen wij ons mee verheugen of is ons zoveel blijdschap te veel?
Is er voldoende reden voor ons persoonlijk om blij te zijn of vreten de zorgen aan ons?
En wat moet je dan, wanneer er maar geen ruimte is voor vreugde?

 
02 december 2018 - 1e Advent

02 december 2018 - 1e Advent

Deze zondag begint het nieuwe kerkelijke jaar met de eerste Advent. We ontsteken de eerste kaars die ons als het ware wegwijs naar kerstmis. Elke week een lichtje meer, elke week iets dichter bij het grote feest van de geboorte van Jezus.
We lezen uit Zacharia 14 en Lucas 21.

Duistere teksten zijn het, over ondergang en onheil.
Hoe past dit in de Adventstijd?
Op welke manier kunnen apocalyptische teksten over het einde van de wereld ons toch hoop geven en ons doen verlangen naar liefde en vrede?

 
25 november 2018 - Eeuwigheidszondag

25 november 2018 - Eeuwigheidszondag

Op 25 november is het de laatste zondag van het kerkelijk jaar, ook soms wel Eeuwigheidszondag genoemd. Met Advent, een week later, begint het nieuwe kerkelijke jaar - de tijd naar kerst toe.

Op Eeuwigheidszondag staan we stil bij onze dierbaren die zijn overleden. We steken kaarsen aan - voor hen en voor ons. Om de duisternis te verdrijven. Om hen te gedenken. Om het licht van God ons voor ogen te houden, dat dit licht sterker is dan de dood.

Het mannen-kwartet Fierstemmig ondersteunt met hun zang o.a. uit de Russisch-orthodoxe traditie de dienst en we lezen het verhaal van de opstanding van Lazarus uit de dood (Johannes 11). Een wonderverhaal waarin “opstanding” verschillende betekenissen krijgt.

 
18 november 2018

18 november 2018
Deze zondag willen wij een oude traditie in ere herstellen:
De oogstdienst. Het thema van de dienst is “voedsel”.

We duiken in de oude spijswetten van het Jodendom (Leviticus 11) en vragen ons af: heeft dit ook iets met ons te maken?
Hoe gaan wij eigenlijk met voedsel om? Hebben wij ook “spijswetten” die we onszelf opleggen? En kunnen we in de omgang met voedsel nog iets leren van de bijbel?

Ook vieren wij in de deze dienst de Tafel van de Heer met elkaar, over voedsel gesproken! En we zingen weer uit "De mis op de berg", het Kyrie en Gloria
(Lied 299g)
, dit keer helemaal op eigen kracht, zonder de ondersteuning van de voltallige cantorij.

Om duidelijk te maken dat voedsel niet alleen voor onszelf is, maar voor iedereen, willen wij op deze zondag de voedselbank iets meer meegeven dan normaal. Dus: laat ons delen in onze overvloed!
 
21 oktober 2018

21 oktober 2018
Op 21 oktober lezen we uit Psalm 98 en Efeziers 5:11-20.
In beide lezingen worden we opgewekt om te musiceren, om te zingen.

Dat laat de cantorij zich niet twee keer zeggen en komt in deze dienst voor ons zingen. We luisteren naar prachtige stukken van Haydn, Grieg en Duruflé. Wanneer we zo zingen of luisteren naar de cantorij en de muziek, dan weten we wel: muziek doet iets met ons. Muziek kan ons blij maken, maar ook verdrietig. Muziek kan ons bemoedigen en doen opstaan, maar muziek kan ons ook kleineren. Muziek is een krachtig medium. We denken erover na, wat muziek in de bijbel en voor ons betekent.
 
07 oktober 2018

07 oktober 2018
In de Schriftlezingen uit Maleachi 2:10-16 en Marcus 10:1-16 komen we woorden tegen die hard binnen kunnen komen: het gaat om echtscheiding en Jezus’ uitspraak dat wat God verbonden heeft, een mens niet mag scheiden.

We gaan zondag verder in op de achtergrond van deze uitspraak. Het zal blijken, dat Jezus niet zo zeer een verbod op echtscheiding voor ogen staat en mensen die gaan scheiden in diskrediet wil brengen (zoals zo vaak onder het mom van christelijkheid is gebeurd), maar dat het Jezus gaat om de rechten van de vrouw (en de man). En dat hij met name oog heeft voor het verdriet dat geschiedt wanneer welke vorm van trouw, vriendschap en liefde
dan ook verbroken wordt.
 
16 september 2018

16 september 2018
Schriftlezingen: Jesaja 25 en Lucas 19

We lezen met elkaar uit Jesaja 25 en Lucas 19, over het feestmaal van de volkeren en over het feestmaal bij de hoofdtollenaar Zacheüs thuis.
 
Beide verhalen lijken onwaarschijnlijk. De tekst over het feestmaal van de volkeren staat te midden van onheilsvoorspellingen en oorlogsverhalen van andere volkeren. En Zacheüs wordt beschreven als een geldgeile landverrader, het ergste van zijn soort. Toch komt die maaltijd er, zo wordt beschreven, gedroomd, beloofd. Op 16 september is het vredeszondag, elk jaar weer de start van de vredesweek in de derde week van september.

Kunnen we nog wel geloven in vrede. Vrede wereldwijd, vrede in ons midden, in de kerk, vrede in ons huis, in onze eigen ziel?
Met de startdienst, waarin we ook een agape-, een liefdesmaaltijd met elkaar delen, spreken we elkaar goede moed in: vrede, vrede! “Geef vrede, Heer, geef vrede!”
 
02 september 2018

02 september 2018
Schriftlezingen: Zacharia 8:4-8, 20-23 en Marcus 8:22-26

In Marcus lezen we het genezingsverhaal van een blinde die door Jezus met een speekselzalf  "behandeld" wordt.
De behandeling schijnt niet meteen aan te slaan, mensen lijken net wandelende bomen, de blinde kan nog niet scherp zien. Jezus moet een tweede keer de handen opleggen 
waardoor de ogen van de blinde werkelijk geopend worden.

Ook de tekst uit Zacharia stelt enigszins teleur: na de ballingschap
van het volk Israël en de terugkeer naar Jeruzalem is er nog steeds
geen sprake van de gehoopte en beloofde vrede.

In de woorden van Gerard Reve "Dat Koninkrijk van U, weet U wel, wordt dat nog wat?"  Een uitdagende maar ook reële vraag voor aanstaande zondag.
 
 
 
 

Kerkdienst:
datum en tijdstip 08-12-2019 om 10.00 uur

Voorganger:
Ds. Bart Vijfvinkel uit Oostzaan.
meer details

 
Kerkdienst Gemist?
01-12-2019
 
 
Kerkbuurten

  
      November - 
   1e helft dec 2019
 
 
Rock Solid
 
Rock Solid Friends
 
 
Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.